Leta i den här bloggen

fredag 19 maj 2017

Paikka jossa kävimme Jerusalemissa: Jerusalemin muuriton Uusi kaupunki

Koska  Jerusalemin vanhakaupunki on lähinnä "kirkko", "synagoga" ja "moskeija" ja museo ja instituutti ja hautausmaa,  siellä tuskin on mahdollista normaali moderni  asuminen. Se onkin Unescon julistamaa maailman kulttuuriperintöä.

Sen sijaan Uusi Jerusalem on hyvin  laaja huippumoderni  ja laajeneva asutusalue, mitä kauneimmilla vuorilla, laaksojen ja vuorten  rinteitten varaan rakennettuna - mahtavat avenuetiet, moottoritiet , tunnelit, raitiovaunutiet ja junan rata  kuuluvat sen alueeseen.  Kun nousee Tel-Avivista päin Uuteen Jerusalemiin näkee jo yli kymmenen kilometrin päästä vuorten laeilla ja rinteillä sijaitsevat  hohtavan valkeat ja muunkin väriset  huippumodernit  rakennukset, jos vain moottitien  liikenteen kiidolta ehtii silmiään vuorille liikauttaa.  Sitten onkin jo  liikennevalojen ja kylttien  maailmassa, jossa on hyvä edeltä tietää osoite , minne koettaa mennä.

Lopulta siten  risteiltyämme  kauniilla uusilla avenueilla ja puistojen läpi löysimme kyltin Talpiot (Talpiot Zion, Siionin vartiotornit) ja  yhdeltä kukkulalta näin huikean kauniina  vanhan Jerusalemin kokonaan siellä  (Talpiotin suhteen)  alhaalla Moorian ja Siionin vuorella ja sen  alueen edessä Joosafatin laakson, joka kääntyy itäpäädystä pohjoiseen Kidronin laaksoksi. Mutta tämä välähdys oli aika lyhyt kun  tyttäreni,  joka autoa ajoi,  etsi  sitä kylttiä, minne meidän piti kääntyä. Lisääntynyt puustokin peitti ennen  puuttomia näkymiä.

Löysimme lopulta ystävättäreni sieltä Talpiotista rehevien puistokasvien  ympäröimästä talosta..  Sitten lähdimme   laskeutumaan Suolameren tielle hänen antamiensa  alkuohjeitten ja  autovuokraamon antaman  kartan neuvojen mukaan. Laskeuduimme syvään laaksoon, ( Montefiori vasemmalla, Siionin vuori oikealla),  joka myötäili  Vanhan Kaupungin  läntistä muuria: Siionin  vuorten länsijuurta ja   ohi Jaffa portin. Sitten kun käännyttiin pohjoismuurin suuntaan, tie vei tunnelin kautta ohi Vanhan kaupungin, ehkä sieltä Gordonin Golgatan  alapuolisilta  tasoilta, missä   vanha arabien  linja-autoasema on sijainnut    Jostain sitten tulimme taas avoimen  taivaan alle ja tämä  nr. 90 -  tie vei pohjoista kohti, mistä löytyi risteyskohta nr. 1  tielle . Sieltä pääsi Öljymäen  pohjoispuolta   itäiseen Benjaminin sukukuntakaistaan. Ennen vanhaan olin kiertänyt Jerikon tielle Öljymäen etelärinteitä Beetfagen  Martan, Marian ja Lasaruksen kylän kautta kapeaa maantietä Kidronin laaksoa myötäillen.
 Tuli aivan mieleen että meneeköhän  seuraava tuneli Öljymäen  alta vai sen pohjoispuolisten kukkuloiden läpi, en tiedä, mutta  tultiin siten tunneleitten avulla miellyttävän loivaa moottoritietä myöten--   siihen entiseen jyrkän laskun kohtaan.   Puustoa oli  runsaasti aivan siihen rajaan asti, missä oli  sea level merkki ja autiomaan kuuma henki vastassa.  Sea level- kohtaan oli tehty hyvä turistipaikka. Saimme mennä moottoritieltä oikealla sivuun pysähdyspaikalle. Kiertotie meni yhden kivikukkulan juuria takaisin moottoritielle - Kutsun väylää mootoritieksi, vaikka  varmasti siellä menee joskus polkupyöriäkin ja muuta liikennettä. sillä sen laatu oli moottoritien veroista. uutisissa olen huomannut kerrottaan polkupyöräilijöitten onnettomuuksista  tällä tieosuudella.  erityistä pyörätietä en haavinnut, mutta laitisin  kaista  oli erotettu keltaisella viivalla  Näitä lisäkaistoja sanotaan " Shoulder" ja kylteistä näkee,  jos on Shoulder tai  "no shoulder"-tie. Kun on  erittäin jyrkkiä kohtia  tai erittäin  kireitä mutkia, on kyltti  "Slow Gear!". Tämä  matalavaihteinen hidastettu ajo  autaa välttämään ulossyöksymisiä ja  autojen kierähtämisiä. Uusi tie käyttää kallioleikkauksia ja tunnelitekniikkaa, jota  jyrkkyysongelmia saadaan vähennettyä.  ( Silti tapahtuu onnettomuuksia kuten eilisissä uutisissa Aravan tiellä: auto oli mutkassa mennyt ympäri,  nuori äiti ja vauva saivat surmansa. Jos noudattaa  tarkasti  ohjeita,  monta onnettomuutta voitaisiin välttää näillä teillä.

Uusi Jerusalem - uudet  asutukset -kiersivät  siis  Öljymäen ympäri, hautausmaitten takaa, Maale Adumim- kylän hahmossa  asutettua autiomaata, joka on nyt alkanut saada metsää. Jerusalem ei voi laajeta itään  ilman Öljymäen kiertämistä.
  Öljymäki sinänsä, sen  lounaisrinne  on hautausmaata ja asutusta ei ole kovin runsaasti sen alueella. Kidronin laakson vastarinne, Vanhan Kaupungin seinämän juuri , on muslemien hautausmaata  Vanhan Jerusalemin itämuurin juuri koko pituudeltaan on tihenevää  valkoista hautakiveä. .

Siis uusi tie Suolamerelle  ei mene  hautasmaitten läpi eikä hautausmailla,  vaan kiertää kaukaa pohjoiskukkuloitten takaa  alueen.  Tämä hyvä  tie  numero 1 alkaa Tel-Avivista, ristitsee  90 tien ( kylttinä  ensin Maale Adumim-viitan ja  Dead Sea  kyltin ohella.  Tie jatkuu Suolameren pohjukkaan.

Sitten kun palasimme Eilatista, nousimme  auringon laskiessa  samaa 1- tietä kohti Jerusalemia, sen pohjoisia kukkuloita,  ja  sitten sukelsimme  kaupungin  liikennevalojen, liikenneympyröiden ja kylttien maailmaan auringon laskettua  Uuden kaupungin puolella ja  lopulta pääsimme lopulta   taas Talpiotin vuorelle, Armon Nezivin  kohdalta.  Tarvitsin ensin  kuitenkin kompassiksi vanhan kaupungin muuria,  Joosafatin laaksoa, sillä maamerkeistä,  muurin ja sen porttien muodosta,   sain ilmansuunnat parhaiten selville.   Jerusalem oli niin paljon muuttunut sitten vuoden 1972  liikennejärjestelyjen ja modernisointien myötä, ( raitiovaunukin oli tällä alueella),   saati sitten kasvullisuuden kannalta, että  kesti  muutaman ekstra minuutin löytää toisen ystävättäreni osoite  sieltä Hebronin tieltä,  läheltä Armon Neziv kohtaa ja Talpiotia.  Kyltit  voisivat olla paremminkin heijastavia, että ehtii lukea niitä hämärässä. Muta minulle oli eduksi että  en ehtinyt nähdä kyltejä liian tarkasti  sillä siten sain  näkymiä Vanhaan Kaupunkiin siinä muutamasa kierroksessa.

Vain  silmänräpäyksiä sain tällä kertaa katsella Pyhää Kaupunkia Vanhaa Jerusalemia, Öljymäen huippua, mutta sitäkin runsaammin  meillä oli aikaa tavata  yli 50 vuoden ajan ystävättäriäni   Uudessa Jerusalemin kaupungissa.  Olinhan aiemmin viettänyt useita tunteja yhteensä  niillä 7  aiemmalla matkalla vanhassa kaupungissa.

Auringon laskettua lähdimme paluuseen kohti Haifaa.  Kello oli puoli yksi yöllä, kun  olimme Hadarilla sijaitsevassa hotellihuoneessamme. Mennen tullen käytimme  4- tietä ja sen liittymää 1- tiehen.  Vuokraamosta oli nimittäin kerrottu, että  suora 6- tie on maksullinen ja aina kun menee 6- tielle, tulee soittaa vuokraamoon.  Vältimme extramaksua.

Muistiin  19.5. 2017



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar