Leta i den här bloggen

torsdag 8 juni 2017

Kaksikymmentä neljä vanhinta


Kesarean synagoga 
11. Synagooga ( The Synagogue)  
 Bysanttilaisen synagogan rauniot on löydetty tältä paikalta arkeologisissa kaivauksissa. On löydetty musaiikkilattia ja murtunutta ristikkoa, jossa on lueteltuna 24 papillista tehtäväaluetta. Arvellaan tässä sijainneen Kesarean juutalaisen korttelin koko sen ajan kuin Kesarea on ollut olemassa.
  The Twenty-four Courses  — Arrangement of the priests into twenty-four courses

Havaitsin tällaisen tiedon vasta eilen.  Uudessa Liitossa on  myös tärkeä tuo 24 vanhinta. Ilmestyskirjassa nähdään nämä  " taivaalliset aivohermot" Divine Head 
Ilm. 4: 4.

Kun Jumala siirsi taivaallisia valtoja ihmiskuntaan, hän myös delegoi  vallinta ja hallitusominaisuuksia ihmiskuntaan.  Ihmiset saivat aivot, joissa oli 24 aivohermoa kehon rakennuksen ja funktion  optimoimiseen : ja järkevään toimintaan näissä maapallo-olosuhteissa: nähdään ja kuullaan, haistetaan ja maistetaan, tunnetaan ja kävellään , tehdään töistä käsillä ja suunnitellaan, syödään ja juodaan,  puhutaan ja kommunikoidaan, kirjoitetaan ja muistetaan jne jne. Ihmiselle katsottiin 24 aivohermoa riittäväksi, jotta hän voi  tehdä Jumalan tahdon mukaisia  tekoja maailmassa.  On jo  polytekninen totuus että kaikki tioeteellinen viisaus perustuu  ihmisen kykyyn rajoittaa asioita. Jumala rajoittaa asioita  tarkoituksessa kommunikoida absoluuttisesti tehokkaimmin ihmisensä kanssa. 
Siksi taivaassa näkyy 24 valtaistuinta joilla istuu kaksikymmentä neljä vanhinta. 
Nämä ovat niitä taivaallisia hallitsevia kykyjä, joita edustaa aina joka ajassa myös joku ihmiskunnassa tai jokin tietty  seurakunta tai joukko. 
Se luku on aina  sama. Tietysti  kutakin valtavoimaa voi joskus edustaa  miljoonat ihmiset , joskus vain yksi.  Jos yhdestä kansasta häviää nuo  täydellisyydet ja valot, ne lahjat siirtyvät johonkin toiseen  kansakuntaan tai yhteisöön, ehkä jonain aikana vain yhteen ihmiseen jossain  maapallolla, mutta aina on aina  olemassa, ne 24 vanhinta,  heidän tehtävänsä kantajaa maailamassa    ihmiskunnassa. Se selittää niitä valintoja, joita Jumalan Henki tekee.  Tästä  Jesaja kirjoitti:  Tulee aika, kun Jumala kokoaa kaikki kansat ja kielet ja ihmiset näkevät Hänen kunniansa- 
Jesaja sanoo, että tulee aika että Jumala ottaa leeviläiseen pappeuteen ihmisiä muistakin  kansoista.  Ehkä  tapahtuu sitäkin, että juutaliset, jotka ovat geneettisesti Aaronin lapsia, ovat sulautuneet kansoihin ja sitten heräävät  nousemaan omaan tehtäväänsä leevin papin kutsumukseen, josta ilmestyskirja mainitsee. Se tehtävä, siunauksena oleminen kansakunnissa  ei vaadi sinänsä kivistä rakennusta  puimatanterelle. Kivinen rakennus puimatantereella ei ole ainoa merkki siitä, että Jumala rakastaa Israelia. Rakennushan oli aiemminkin merkki siitä, että kansa rakasti Jumalaansa. Jumala salli rakentaa itsellensä  erilaisia Temppeleitä. Ihmisen rakkauden mitta heijastui niissä rakenteissa. Muta Jumala haluaisin sen rakkauden kohdistuvan  niihin, jotka Hän on valinnut ja luonut ikuisuutta varten - enemmän kuin kiveen ja aineeseen, jotka rapautuvat ja muuttuvat tomuksi. .

Jos Jumala saa kutsua kansoista ihmisiä itselleen kuninkuuteen ja pappeuteen, muodostuu ymmärryksen ja käsityskyvyn siltaa Jumalan valitun kansan existenssin mahdollisuuteen, mikä on meidän ajassamme tapahtunut siinä mitassa, että Israel on palanut  omille asumasijoilleen ja  monia Mooseksen uskoisia  on kokoontumassa  maailman ääristä takaisin  Luvatun maan kamaralle. 

Tässä tapahtuu sitä, että  leeviläisten pappien luku pysyy Jumalan laskuissa tässä   taivaan vakiossa. Myös näitä vakioita ovat Jaakobin heimojen luvut, joista  Ilmestyskirja kertoo. nekin ovat monipuolisia  tehtäviä, erilaisia  hallintotehtäviä luomakunnan ja ihmiskunnan hallinnassa ja hoidossa. Tähän aikaan kuuluvaa monipuolisuutta.Ilm. 7.  Ilm. 1:6.  Ihmisiä ei ole kutsuttu järjestelemään taivaita ja siivoamaan Jumalan  tähtitarhoja, vaan  huolehtimaan  tämä Maapallo ja luomakunta ja se mikä  tähän Maapalloon kuuluu. Joka kansalle on annettu pieni osansa. Kukaan  ei pysty hoitamaan koko maapallon pinta-alaa. Siihen tarvitaan se  suuri  vakioluku 24,  12 ja 12.

Temppelijumalanpalveluksessa oli tietääkseni  torvensoittoja, aamu ja iltarukouksia, jotka kuulutettiin .  Kyllä sitä voisi minun mielestäni kuuluttaa vaikka Hurbanista  ja Siionista, joka on uusittua ja soittaa sieltä signaaleja ja laulaa psalmeja. Sehän on Jumalan Nimelle pyhitetty' paikkaa. 
Mutta Jumalaan usko ei ole vihan ääntä. Jos soittaa Jumalalle , ei soita vihassa   kovilla desibeleillä-   ,On mahdollsita palauttaa  vanhat signaalit
-vaikka jostain syystä UT puhuu usein maan hiljaisista, ja sanotaan Messiaasta ettei Hänen äänensä kuulunut kaduilla - ja tuuli puhaltaa missä tahtoo, humina kuuluu, mitään ei näy- tuulen  aäni ei näy. Rukouksilla on ääni. Kammiorukouksestakin puhutaan UT:ssa.
Mutta  joskus voi sanoa että milteinpä  mutistinen, hiljainen kristikunta , joka ei koskaan korota ääntään hampaiten välsitä  kiitokseen, on  varmaan taivaissa vähemmän kuultu, kuin esim muhamettilasiten  huutava rukous, kun miljoonat vaipuvat polvilleen maahan Jumalan  eteen ja huutavat ja rukoilevat  . Ei kaikki rukoile vihassa, vaan sydämen ahdistuksessakin, aivan yksilöllisesti, vihaamatta ketään. .
Varmasti taivaassa kuullaan  näitä erilaisia ääniä ja tunnetaan sydämen ajatukset.
 Israelissa on ääntä verrattuna  pohjoismaalaiseen ilmanalaan. Siellä on totuttu rukoilemaan ääneen ja kiittämään Jumalaa. Siellä on normaalia kiittää Jumalaa ja laulaa psalmeja ja ylistyslauluja.
Miltähän kuulosti Salomonin ja Daavidin aikainen Jerusalem???  Tai Esran aika"?  Ei kristillinen  alkuseurakuntakaan mikään tuppisuu ollut. 
Jumalan mielisuosi Israelille lie tullut juuri siitä, että kiitettiin ja ylistettiin  Jumalaa monipuolisesti aina ja kaikkialla.  
-





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar